فضا و مولفههای سازندهی آن در شعر انقلاب اسلامی ( با تأکید بر شعر طاهره صفارزاده، سید حسن حسینی، قیصر امین پور، سیدعلی موسوی گرمارودی و مهرداد اوستا)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه اراک - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده علی اکبر کمالی نهاد
- استاد راهنما جلیل مشیدی محسن ذوالفقاری امین رحیمی سیده زهرا موسوی
- سال انتشار 1393
چکیده
در آفرینش و تأثیرگذاری شعر علاوه بر استعداد، عوامل دیگری نیز موثرند که فضاسازی از آن جمله است. این عنصر همان حس غالبی است که شاعر بر اثر خود مسلط مینماید و با خواندن بخشی یا همهی آن اثر احساس میشود. در برخی از دورههای شعر فارسی دگرگونیهایی در فضاهای شعری ایجاد شده و از دیگر دورهها متفاوت شدهاند؛ شعر انقلاب چنین ویژگیهایی دارد؛ گرایشهای انقلابی و نگاه متفاوت شاعران، فضاهایی متفاوت با گذشته به وجود آورده و بررسی آنها میتواند ما را در شناخت بهتر شعر انقلاب یاری نماید. پژوهش حاضر در سه فصل به تحلیل این موضوع میپردازد: فصل اول به ذکر کلیاتی درخصوص تعریف و ارکان شعر، فضاسازی و اهمیتش در شعر، شعر انقلاب و فضاهای آن و مولفههای فضاساز آن مثل: عاطفه، واژگان، تصویر، تصویر مرکزی، توصیف، صفت، لحن، روحیات شاعر، تلمیحات، سادگی و بیپیرایگی، شگردهای شاعرانه، روایت، حرکت، گفتگو، مقدمهچینی و حسنختام مناسب، اطناب و... اختصاص یافته است. فصل دوم به بررسی زندگی و شعر 5 شاعر انقلاب(صفارزاده، امینپور، حسینی، موسوی گرمارودی و اوستا) میپردازد و با تحلیل مجموعههای بعد از انقلاب آنها، فضاهای شاعرانه و عناصر سازندهی فضاهای شعریشان را بررسی مینماید. و در فصل سوم، ضمن جمعبندی فضاها و عناصر سازندهی آنها در شعر این نمایندگان شعر انقلاب، گزارشی کوتاه از فضاهای شعری و بنمایهها، مضامین، مولفههای فضاساز و بهطور کلی فضا و مولفههای شعر انقلاب اسلامی ایران ارائه شده است. بر این اساس، فضاهای عمده شعر انقلاب به ترتیب بسامد عبارتند از: مذهبی و دینی، حماسی آمیخته با عرفان، رمانتیک و احساسی، انتقادی و اعتراضی و تلخ و سنگین؛ و فضاهایی چون امید و انتظار، فلسفی، شاد و صمیمی، کودکانه، طنز و استهزا، انتزاعی و تخیلی، نفرت انگیز، حیرت و تردید و... نیز با میزان متغیر در دفاتر شعری این شاعران وجود دارند و هر شاعری به تناسب اندیشه، قدرت شاعری و بنمایههای ذهنی از آنها بهره گرفته است. از مهمترین ابزارهای فضاساز در شعر آنها نیز تناسب دایرهی واژگان با محتوای شعر، تلمیح و تصویرسازی با نمادهای دینی، بهرهگیری از زبان فاخر و واژگان حماسی، رعایت وزن و موسیقی کلام، لحن، روایت، توصیف، تصویرسازی و... بیش از همهی مولفهها مورد استفاده بودهاند.
منابع مشابه
بازتاب شخصیتهای اسطوره ای و حماسی در شعر دفاع مقدس با تکیه بر آثار مهرداد اوستا ،قیصر امین پور ،سید حسن حسینی ،طاهره صفارزاده،مشفق کاشانی،سید علی موسوی گرمارودی،نصرالله مردانی
موضوع این رساله«بازتاب شخصیتهای اسطوره ای و حماسی درشعردفاع مقدّس» می باشد. این تحقیق شامل سه فصل است. فصل اول به تعریف اسطوره و حماسه اختصاص دارد. در فصل دوم،ویژگیهای شعر دفاع مقدّس معرفی می شود،ودر فصل سوم،شخصیتهای اساطیری در اشعار شاعران بررسی می شود. هدف ازنوشتن این رساله،آشنایی با روحیه ی حماسی ایرانیان در دوران دفاع مقدّس است،واینکه شاعران تا چه اندازه توانسته اند،این دلاوریها را با کمک شخصی...
بررسی فرهنگ عامیانه در شعر انقلاب اسلامی (با تکیه بر اشعار قیصر امین پور، مهرداد اوستا، سیدحسن حسینی، حمید سبزواری، طاهره صفارزاده،احمد عزیزی، نصرالله مردانی، علی معلم، علی موسوی گرمارودی و سلمان هراتی)
در این پایان نامه فرهنگ عامه در شعر 10 شاعر انقلاب بررسی و استخراج شده است. در مرحله بعد، این موارد، بر اساس معیارهای زبانی تقسیم بندی گردیده و در نهایت، میزان کاربرد هر یک از شاخصه ها در شعر این 10 شاعر ارائه گشته است.
مقایسة جلوههای مفاخره در شعر علی موسوی گرمارودی و قیصر امین پور و اهداف و کارکردهای آن
مفاخره یکی از مضامین و موضوعات رایج و کهن شعر فارسی است که براساس آن شاعر با بیانی مبالغهآمیز به وصف امتیازها، ویژگیها و افتخارات خود میپردازد. با آنکه گسترش فرهنگ ایثار و شهادت و آموزههای فروتنی و تواضع در شعر انقلاب بسامد فراوانی دارد و در نگاه نخست بهنظر میرسد جایی برای مفاخره باقی نگذاشته، اما این موضوع شعری با اهداف تازه و رویکردهای جدید، در آن استمرار یافته است. هدف این مقاله مقایسه...
متن کاملسبک ایدئولوژیک شعر عاشورایی معاصر مطالعۀ موردی؛ شعر علی معلم، علی موسوی گرمارودی و طاهره صفارزاده
در این پژوهش با بررسی اشعاری از سه شاعر برجستة عاشورایی نشان داده شده است که این شاعران تا چه حد به چارچوبِ ایدئولوژی اسلامی (که مد نظر شاعران بوده است) پایبندی داشته و تا چه حد به خطوط قرمز نزدیک شدهاند و همچنین مشخص شده است که نوآوریهای شاعرانه و مفهومسازیهای ایدئولوژیکِ آنان در اشعارشان چه مواردی بوده است. در مجموع چنین نتیجهگیری شد که علی معلم دامغانی، شاعری سنتی است که گاهی برای پرورد...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه اراک - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023